Nergis kokulu Karaburun’da eski dostlarla buluştuk / Işık Teoman
Işık Teoman
  Yayın Tarihi: 9.12.2008

Nergis kokulu Karaburun’da eski dostlarla buluştuk

Kurban Bayramı tatilinin dokuz gün olması nedeniyle bize pek çok gezi kapısı açılacak diye düşünmüştüm. Daha tatil başlamadan yolumuz Karaburun’a düştü. Karaburun Belediye Başkanı Serdar Yasa yıllardır özlemini çektiği bir projesini yaşama geçirmiş. Bu güzel projenin açılışını birlikte yapmak için bizi de Karaburun’a davet etti. Sabah erken saatlerde Engin Yavuz ve Konak Belediyesi basın bürosunun genç elemanı Sonay Kaplan ile buluştuk. Erkenden yola koyulmamızın nedeni Karaburun’a Sarpıncık tarafından yani Sakız Adası’na bakan yüzünden ulaşma isteğimizden kaynaklandı. Engin Yavuz onlarca kez Karaburun’a gitmiş, ama yarım adanın bu yüzünü bilmiyormuş. Ben ise sayısını hatırlamıyorum. En son Ayşe ile birlikte Hamza Bükü’ne inmiş, bu eşsiz güzellikleri barındıran koyda nergis kokuları arasında güzel bir hafta sonu geçirmiştik.

Balıklıova Garip'in Yerinde hem kahvaltı ettik hem de kedi ve ördeklerin de karınlarını doyurduk

Balıklıova’nın kara fırın börekleri

Narlıdere otobanından çıktıktan sonra yine eski yolu tercih ettik. Eski yollar her türlü doğal güzelliği bir arada barındırıyor. Değerini iyi biliyoruz ve gezilerimizde ağırlıklı olarak eski yolları kullanıyoruz. Güzelbahçe, Urla, İçmeler ve Zeytinli sapağından Gülbahçe ve sessizlik diyarı Balıklıova. Burada kara fırında pişmiş nefis börekleri alıp deniz kıyısında Garip’in Yeri’nde kahvaltımızı ettik, denizden bize seslenen ördeklerin karınlarını da doyurduk. Balıklıova’nın içinden sola, Ildır levhasından dönüş yaparak Karareis üzerinden yolculuğumuzu başlattık. Buradan Karaburun’a ulaşmak bir hayli zaman alıyor ama buna değer doğrusu. Koylarda yine balık çiftlikleri var. Bazıları kıyıdan uzaklaşmış. Önemli bir bölümü, nedenini bilemiyorum ama ısrarla neredeyse sahilin dibinde üretime devam ediyor.

Balık çiftliklerinden bazıları yola o kadar yakın ki, sanırım uygulama daha tam anlamıyla uygulanamıyor

Mandalina diyarı Küçükbahçe

Küçükbahce mandalina ve enginar diyarı, limonundaki aromayı hiçbir yerde bulmak mümkün değil. Yarımada’nın en yeşil, en üretken ve tarımdan en iyi parayı kazanan bölgelerinden biri. Küçükbahçe’den sonra Denizgiren balıkçı köyünü geride bırakıyoruz. Çok az sayıda insanın yaşadığı ama canlılığını kaybetmeyen Salman ve Parlak köylerinden sonra dağın zirvesinde Sakız Adası’nı en iyi gören köylerden biri olan Sarpıncık’a ulaştık. Bu köylerde hala yaşam var. Sarpıncık’tan sonra Manastır ve Sazak köylerinin çevresi zeytin fidanlarıyla kaplanmış. Anımsıyorum birkaç yıl önce hazine bu bölgede zeytincilik yapmak isteyenlere bir olanak tanımıştı. Büyük firmalar binlerce dönümlük alanlara zeytin fidanları dikmiş. Üç beş yıl sonra yarımadanın bu yeşil fakiri yüzü renk değiştirecek. Sazak köyünde yaşam tamamen durmuş, terk edilmiş evler yıkılmış, sessizlik ve ürkütücü bir ortam var.

Sazak Köyü'nde artık kimse yaşamıyor ortalıkta sadece köpekler dolaşıyor. Onlarda gelip geçenlerden yiyecek istiyor

Yeni Liman'da yıllar önce batan yük gemisi çürümüş bir durumda kıyıda bekliyor ve Karaburun'a hiç yakışmıyor bu görüntü

Paslı gemi Karaburun’a yakışmıyor

Hasseki köyünden sonra son yıllarda yıldızı parlayan Yeni Liman’a geldiğimizde yıllardır kıyıda yatan paslanmış ve çürümüş yük gemisini görünce içimiz sızladı. Bu görüntüler Karaburun’a hiç yakışmıyor. Umarız en kısa sürede bu gemi kalıntısını buradan alıp götürürler. Deniz kıyısını izleyerek ve solumuzda eski limanın güzelliklerini arkamızda bırakarak Karaburun’da cami meydanına vardık. Eski bir caminin çevresi düzenlenmiş ve büyük bir meydan kazanılmış. Meydanın denize bakan kıyısında asırlık iki çam ağacı birbirinin üzerine yatmış sanki birbirlerine destek olur gibi. Meydanda masalar sıralanmış ve üzerlerinde nergis demetleri yarışmaya hazırlanmış. Meydanın solunda Türk Hava Kurumu’nun yanındaki binaya ise sihirli bir el değmiş. Yıllarca demir atölyesi olarak kullanılmış bir ara Agop’un Meyhanesi bile olmuş ve sonra yıkılmaya yüz tutmuş.

Karikatürlü Ev daha önce demir atölyesi ve Agop'un Meyhanesi olarak hizmet vermiş

Demir atölyesi bugün artık genç karikatüristlerin yetiştiği buluşma noktası konumuna getirilmiş

Serdar Yasa’nın hayali gerçek olmuş

Konak Belediyesi’nin ünlü mimarı Mihriban Yanık el atmış, Başkan Muzaffer Tunçağ ve eşi Sedef Tunçağ maddi ve manevi desteklerini esirgememişler. Ortaya Karaburun Belediye Başkanı Serdar Yasa’nın yıllardır hayalini kurduğu Karikatürlü ev çıkmış. Evin içi cıvıl çıvıl çocuklar ile dolmuş şimdiden. İzmir’den gelen karikatürist ağabeyler 15 günde bir buraya gelip, geleceğin karikatüristlerini yetiştirecekler. Karikatürle evin açılışını yaptıktan sonra, sıra Karaburun’un en iyi nergis üreticisinin seçildiği yarışmaya geldi. Jüri üyeleri bir hayli zorlandı. Yarışmada dereceye girenlere çeşitli ödüller verildi.

Karaburun Belediye Başkanı Serdar Yası yıllardır düşündüğü projeyi yaşama geçirmenin mutluluğunu yaşadı

Dostlarla birlikteydik

Bu arada iyi ki Karaburun’a gelmişiz. Yıllardır görmediğimiz dostlarımızla kucaklaşma fırsatını yakaladık. Hürriyet Gazetesi’nin yazarı Fatih Çekirge, ünlü doktorumuz Zühal Okuyan, çevre dostu Ayhan Akçura, Karaburun ve Mordoğan’ı deyim yerindeyse iç organlarına kadar bilen usta gazeteci-yazar Neşet Öztekin ve tabi ki sık görüştüğümüz meslektaşlarımız Cumhuriyet İzmir temsilcisi Serdar Kızık ile NTV İzmir Temsilcisi Merih Ak da bu güzel günde Karaburun Belediye Başkanı Serdar Yasa’yı yalnız bırakmadı. Akşam Karaburun Pansiyon’un konuğu olduk bu güzel geceyi Karaburun kefali ve yanında mis gibi anason kokulu rakıyla sonlandırdık. Dönüşümüzü bu kez Hisarcık, Saip, Eğlenhoca, Anbareski, İnecik, Kaynarpınar ve Mordoğan üzerinden yaptık.

Yıllardır görmediğimiz eski meslektaşımız Fatih Çekirge ile hasret giderdik

Dağın zirvesinden deniz kıyısına yerleşen Küçükbahçe bölgenin en verimli topraklarına sahip. Bölgede mandalina ve enginar çok ünlü

Jüri üyeleri birbirinden güzel nergis demetleri arasından birinciyi seçmekte bir hayli zorlandılar üyeler nergisin ağır kokusundan adeta sarhoş oldular

Karikatürlü Ev açıldıktan sonra en güzel nergis yetiştiren üretici seçildi

Terk edilmiş köylerde sessizlik ve hüzün hakim. Karaburun yarımadasının Sakız Adası'na bakan tarafından bu tür manzaralar sık sık karşımıza çıktı